Technologia jutra. Etykiety RFID – w jakich obszarach znajdują zastosowanie?

0 0
Read Time:3 Minute, 10 Second

Chęć doskonalenia się, rozwoju i nadążania za potrzebami klientów sprawiają, że coraz więcej firm wybiera innowacyjne rozwiązania w celu optymalizacji procesów. Jednym z nich jest zastosowanie etykiet RFID, które sprawdzają się w inwentaryzacji środków trwałych i wyposażenia, oznakowaniu majątku, wyrobów, towarów czy identyfikacji produktów.

Z danych firmy badawczej Mordor Intelligence wynika, że w 2020 r. wartość rynku technologii RFID wyniosła 890 milionów dolarów. Według szacunków do 2026 r. kwota ta wzrośnie do 3,94 miliarda*. Co oznacza termin RFID? To akronim stworzony z angielskich słów radio-frequency identification, który odnosi się do technologii, w której dane cyfrowe zakodowane w tagach RFID (np. w formie inteligentnych etykiet) są „przechwytywane” przez czytnik za pomocą fal radiowych. Co ważne, odczyt tych danych możliwy jest z odległości od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Technologia ma zastosowanie w wielu obszarach funkcjonowania firm i jest wykorzystywana m.in. w inwentaryzacji, produkcji, logistyce, magazynowaniu czy handlu, np. w sklepach samoobsługowych.

W jakich obszarach funkcjonowania firmy sprawdzą się etykiety RFID? 

Technologia RFID jest najczęściej wykorzystywana w następujących obszarach: 

  • Inwentaryzacja majątku – kody kreskowe są zastępowane technologią RFID.
  • Produkcja i przemysł – RFID pomaga w automatyzacji procesów, identyfikacji i usprawnia kontrolę. 
  • Logistyka i magazynowanie – RFID w tym obszarze usprawnia szybkość i dokładność dostaw, a także pozwala w zautomatyzowany sposób lokalizować i monitorować produkty. 
  • Handel – RFID ulepsza monitorowanie stanów magazynowych i lokalizacji produktów. 

Ponadto technologia RFID jest wykorzystywana w: aplikacjach i smartfonach – popularnym wykorzystaniem RFID jest standard NFC. Technologia NFC staje się coraz szerzej obecna np. w systemach dostępowych, maszynach wendingowych, czy też przy płatnościach zbliżeniowych, z których korzystamy już na co dzień.

To jedynie przykładowe obszary zastosowania etykiet RFID. 

Etykiety RFID usprawniają procesy

Etykiety RFID wpływają na usprawnienie procesu inwentaryzacji produktów. Takie rozwiązanie sprawdza się w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości czy branży, w jakiej działa. Znakowanie opakowań umożliwia szybką identyfikację stanu produktów i wychwycenie braków, co daje możliwość natychmiastowej reakcji. Jakie jest rezultat takiego działania? Klienci mają zwiększoną dostępność towarów, a firma pozbywa się kosztów ich magazynowania bądź znacząco je zmniejsza. 

Funkcjonalność etykiet jest ściśle powiązana z procesem śledzenia. Mowa tu o śledzeniu zarówno pudełek, skrzynek, różnego rodzaju palet jak i dużych kontenerów  – mówi Dariusz J. Kawecki z Etisoft. – Jednak nie tylko opakowania zbiorcze są znakowane przy użyciu technologii RFID. Również pojedyncze produkty coraz częściej oznaczane są w ten sposób.

Ekspert podkreśla, że traceability produkcji dotyczy nie tylko produkcji seryjnej. RFID dostrzegają także działy R&D niektórych firm, np. z branży automotive.  Do niedawna firmy w procesach śledzenia korzystały z tradycyjnych kodów kreskowych, które powoli odchodzą w zapomnienie na rzecz etykiet RFID. 

RFID w logistyce

Logistyka to kolejny obszar, w którym firmy wykorzystują nowoczesne etykiety RFID. Bezbłędne dostawy, szybkie lokalizowanie produktów, właściwa kompletacja zwykle są podstawowymi celami stawianymi przed systemami RFID. Dzięki nim skraca się również czas obsługi, a firmy mają możliwość zwiększenia liczby operacji. 

 – Technologia RFID umożliwia nie tylko usprawnienie procesów logistycznych, ale może być pomocna dla każdego z nas – dodaje Dariusz J. Kawecki z Etisoft. – Coraz częściej mówi się np. o tym, iż dzięki RFID pasażerowie samolotów będą mogli obserwować drogę swojego bagażu i sprawdzać, gdzie znajduje się w danym momencie. To świetne rozwiązanie, oparte na zasadzie win-win. Pasażerowie nie będą musieli martwić się o bagaż, a lotniska będą mogły obniżyć koszty obsługi pasażerów. 

Gdzie jeszcze sprawdza się RFID? 

Technologia RFID sprawdza się także w handlu, gdzie wpływa na poprawę jakości obsługi klienta. Ponadto RFID pomaga walczyć w podróbkami. W jaki sposób? Systemy działające w oparciu o technologię NFC pozwalają klientom, ale również dostawcom, czy nawet samym producentom, na weryfikację źródła pochodzenia towaru. Co więcej, są oni w stanie zrobić to bez użycia specjalistycznego sprzętu, korzystając ze smartfonów. 

* https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/znaczniki-rfid-w-calym-procesie-produkcyjnym-w-fabryce-samochodow/

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Pierogowa rewolucja – czyli pyszne przepisy na pierogi z twistem
Next post Strategia marketingowa produktu z branży spożywczej – pierwsze kroki do zwiększenia zysków